Mini pączusie

Mini pączusie
Mini pączusie

Uwielbiam małe pączki, rzadko je kupuję bo nie umiem się powstrzymać i zjadam za dużo, ale ostatnio stwierdziłam, że muszę sobie sama zrobić moje małe pączusie. Dlaczego nie, to nie może być trudne. Nigdy wcześniej nie miałam do czynienia ze smażeniem pączków, ale stwierdziłam, że takie małe muszą być dość łatwe. Przepisów znalazłam bardzo dużo, wiele z nich odrzuciłam od razu bo do ciasta zamiast drożdży trzeba było dodać proszek do pieczenia. Dla mnie pączki muszą być ciężkie, drożdżowe. Najfajniejszy przepis znalazłam na blogu Kucharzenie i Pieczenie. Troszeczkę go zmieniłam (dodałam więcej drożdży) i efekt był bardzo dobry. Pączusie nie wchłaniają tłuszczu, zewnętrzna skórka jest złota i chrupiąca, a z lukrem smakują idealnie. Można je zjeść również z cukrem pudrem, ale dla mnie musi być lukier. Przepis jest bardzo łatwy i szybki, trzeba tylko BARDZO uważać na gorący tłuszcz, można się okropnie poparzyć przy wkładaniu i wyjmowaniu pączków. Ja niestety nie uniknęłam tej kontuzji… 😉 dlatego do wkładania pączku do gorącego oleju trzeba użyć łyżki cedzakowej z dłuuugą rączką. Ale kiedy jesteśmy ostrożni pieczenie pączków jest super fajne. Polecam!

Przepis na mini pączusie:

0,5 kg mąki pszennej

30 g świeżych drożdży

55 g cukru białego

250 ml lekko ciepłego mleka

4 żółtka

50 g oleju

1 cukier waniliowy (około 8 g)

2 łyżki wódki

Do smażenia:

1 kostka smalcu

0,5 l oleju

Lukier:

1,5 szklanki cukru pudru

odrobina mleka

Lekko podgrzane mleko łączę z 2 łyżkami cukru i pokruszonymi drożdżami. Odstawiam na kilkanaście minut, aż drożdże zaczną się pienić. W międzyczasie ucieram żółtka z pozostałym białym cukrem. Kiedy drożdże zaczną pracować mieszam w dużej misce mąkę, zaczyn drożdżowy, utarte żółtka oraz olej, cukier waniliowy i 2 łyżki wódki. Ciasto zagniatam kilka minut. Jego konsystencja jest bardzo gęsta i klejąca. Ciasto ma ładny żółty kolor. Odstawiam je na około 30 min, aż powiększy swoją objętość 2 razy. Po tym czasie w średnim garnku rozgrzewam olej razem ze smalcem. Uwaga na gorący tłuszcz! Można się bardzo poparzyć. Z miski wyjmuję połowę wyrośniętego ciasta i rozpłaszczam na placek grubości około 1 cm. Małym kieliszkiem wycinam kółka. Kółka rozkładam na papierze do pieczenia i odstawiam do wyrośnięcia na około 10 min. W tym czasie wycinam kółka z pozostałej części ciasta. Ciasto, które pozostanie po wycinaniu pączków również rozgniatam na placek i wycinam z niego kółeczka. I tak do ostatniego kawałeczka. Z podanych składników wychodzi mnóstwo pączusiów. U mnie, cała wielka micha. Czas na smażenie…na łyżce cedzakowej układam kilka krążków ciasta i delikatnie zanurzam w gorącym oleju. Wyjmuję łyżkę. Kiedy pączusie przyrumienią się z jednej strony obracam je widelcem, najczęściej wystarczy je dotknąć i same ładnie się przekręcą, czasami jednak uparty pączek wraca na swoja usmażoną już stronę. Mam na to sposób, wystarczy lekko nakłuć białą, nie usmażoną stronę widelcem, wtedy wyjdzie powietrze i pączuś obróci się już bez oporów. Kiedy pączusie są złote z obu stron, ostrożnie wyjmuję je łyżką cedzakową na papier kuchenny aby odsączyć tłuszcz. Od razu wkładam do smażenia koleją porcję. Smażenie trwa chwilę, więc cały czas trzeba pilnować smażących się pączków. Po usmażeniu przygotowuję lukier. Do cukru pudru dodaję odrobinkę mleka (1-2 łyżki), ale po trochu. Dokładnie łączę oba składniki i ucieram kilka minut. Lukier musi mieć gęstą konsystencję, jak kisiel. W gotowym lukrze zanurzam pączusie (po kilka na raz) i przerzucam do miski do zaschnięcia. Tak samo postępuję z pozostałymi pączkami. U mnie minie pączusie wyszły przepyszne. Śliczne, złote, okrąglutkie. Nie wchłonęły tłuszczu. W sam raz na jeden kęs. Mniam!

Smacznego!

DSC_0980

2 Comments Add yours

  1. gin says:

    Idealne! Cudownie puchate 🙂

    Like

    1. jemto says:

      Dzięki! Faktycznie wyszły świetne 🙂

      Like

Leave a Reply

