Quiche ze szpinakiem i serem gorgonzola

Quiche ze szpinakiem i serem gorgonzola
Quiche ze szpinakiem i serem gorgonzola

No i wreszcie jest słoneczko i wreszcie można zjeść śniadanie w ogródku. Tak wszystko lepiej smakuje. Wymyśliłam sobie, że na weekendowy lunch zrobię sobie quiche ze szpinakiem. Takie piękne zdjęcie znalazłam w książce Jamiego Olivera, że zdecydowałam się zrobić moją domową tartę z jego ciastem. Do ciasta zwykle dodaję masło, ale tu była sugestia aby użyć smalec! Dwa razy w życiu używałam smalcu, kiedy dwa razy robiłam pączki. Do ciasta to trochę przesada, ale podobno jest lepsze. Jako, że na co dzień raczej ograniczam tłuste składniki, stwierdziłam, że raz nic mi się nie stanie jak zjem smalec! Mój quiche będzie świetnie smakować z herbatką albo sokiem w słonecznym ogrodzie. Takie podstawowe ciasto jest super fajne bo każdy może dodać do środka to co najbardziej lubi albo to na co ma właśnie ochotę. Ja dodałam świeży szpinak, który kupiłam rano na targu. Miałam moją ulubioną gorgonzolę i ser mozzarella. Quiche wyszedł bardzo smaczny i pięknie wyglądał. Może co weekend będę robić inną wersję?

Przepis na pyszny quiche ze szpinakiem i serem gorgonzola:

Ciasto:

250 g mąki typ 650

100 g smalcu

kilka listków ulubionych świeżych ziół

1 jajko

30 ml mleka

duża szczypta soli

farsz:

300 g świeżego szpinaku

3 czerwone cebule

1 ząbek czosnku

400 g śmietany 18%

3 jajka

2 garście startej mozzarelli

kilka listków ulubionych świeżych ziół

2 plastry dobrej szynki

kawałek sera gorgonzola

sól

pieprz

masło do wysmarowania formy

Najpierw przygotowuję ciasto. Do mąki dodaję sól i smalec. Rozcieram wszystko dokładnie palcami, aż składniki dobrze się połączą i powstaną grudki. Następnie dodaję jako i mleko. Wszystko dokładnie wyrabiam, nie za długo. Kiedy ciasto jest elastyczne to znaczy, że już wystarczy. Zawijam je w folię i wkładam do lodówki na minimum 30 min.

W tym czasie przygotowuję farsz. Cebulę kroje w drobne piórka i smażę na łyżce oliwy. Czosnek kroję w cienkie plasterki i dodaje do cebuli kiedy ta jest już miękka. Mieszam i jeszcze chwilę smażę. Następnie dodaje oczyszczony, świeży szpinak. Ze szpinakiem smażę tylko chwilę, aż zmięknie. Odstawiam do wystygnięcia.

Jajka rozbijam, dodaję śmietanę i dokładnie mieszam. Dodaję starty ser mozzarella listki świeżych ziół i mieszam.

Wyjmuję ciasto z lodówki i rozwałkowuję na prostokąt (mam prostokątną formę) na grubość około 4 mm. Formę wysmarowuję masłem i rozkładam na niej ciasto. Ciasto trzeba poprzebijać widelcem. Następnie wkładam do lodówki jeszcze na około 30 min. Po tym czasie piekę je w piekarniku nagrzanym do 190 stopni C przez około 15 – 20 min. wyjmuje z piekarnika i rozkładam na cieście przygotowany wcześniej farsz ze szpinaku, na to rozkładam kawałki sera gorgonzola oraz porwaną w kawałki szynkę i polewam mieszaniną śmietany, jajek i sera. Piekę około 30 – 35 min, aż farsz się zetnie. Wyszło pyszne i super wygląda. Bardzo dobrze smakuje na ciepło i na zimno. Polecam!

Smacznego!

DSC_0645

7 Comments Add yours

  1. ostrykes says:

    Pycha, a najbardziej lubię zawsze wierzch ze śmietany, jajek i sera.

    Liked by 1 person

  2. olawilczek says:

    A ja jakoś nie umiem się przekonać do smalcu. Próbowałam kiedyś usmażyć w nim pączki i tak mi śmierdział, że wylałam cały gar 😛

    Like

    1. jemto says:

      Ja też przez te wszystkie lata nie lubiłam smalcu. Ostatnio jednak musiałam usmażyć pączki na smalcu, ale zmieszałam go pół na pól z olejem. Nie było tak źle;) Do ciasta na quiche można dodać masło zamiast smalcu:)

      Like

    1. jemto says:

      Ja też 🙂

      Like

  3. Krzych says:

    Fajnie, ze uzywasz nazwy quiche, tak bezpretensjonalnie, Ja tez wole zjesc quiche lorraine, niz placek lotarynski 😉

    Liked by 1 person

Leave a Reply

