Pikantny bakłażan z mięsem (Rou Mo Qie Zi)

Pikantny bakłażan z mięsem (Rou Mo Qie Zi)
Pikantny bakłażan z mięsem (Rou Mo Qie Zi)

To danie było jednym z pierwszych prawdziwych chińskich dań, jakie zrobiłam po powrocie z Chin. Wiedziałam jak ma smakować i jaki smak chcę uzyskać. W Chinach co prawda używa się długich cienkich bakłażanów, które fajnie wyglądają, ale nasze też się nadają. Nie pamiętam gdzie znalazłam przepis na to danie, bo było to kilka lat temu. Spisałam go na kartkę i z tej kartki korzystam. Niektóre litery sie rozmyły, ale ciągle widać to co trzeba.

Przepis na pikantnego bakłażana z mięsem (Rou Mo Qie Zi):
450 g bakłażana
170 g mięsa mielonego
0,5 łyżeczki imbiru drobno posiekanego
1 łyżka czosnku drobno posiekanego
1 łyżka białej cebulki drobno posiekanej
olej do smażenia

Marynata do mięsa:
1,5 sosu sojowego – light
0,5 łyżeczki cukru
0,5 łyżeczki maki kukurydzianej
1 łyżeczka oleju
2 łyżeczki wody
0,5 łyżki chili bean sauce
pieprz do smaku

Przyprawy – dodatki:
1 łyżka chili bean sauce
1 łyżeczka sosu sojowego – light
1 łyżeczka ciemnego sosu sojowego
0,5 łyżeczki soli
0,5 łyżeczki cukru
2 łyżeczki sosu ostrygowego
2 łyżeczki wody
olej sezamowy
pieprz do smaku

Zaczynam od przygotowania marynaty do mięsa. Mieszam wszystkie składniki marynaty, wrzucam do niej mięso i dokładnie mieszam. Wkładam mięso do lodówki na około 30 min. W międzyczasie kroję bakłażana na mniejsze kawałki i i wrzucam do miski z zimną wodą na około 15 min. Po tym czasie odsączam bakłażana z wody i odstawiam. Na patelni rozgrzewam 4 łyżki oleju. Zaczynam od składników z początku przepisu. Wrzucam posiekany imbir, czosnek, cebulkę i smażę chwilę, aż zaczną ładnie pachnieć. Następnie dodaję mięso mielone i smażę kilka minut cały czas mieszając. Mięso nie może się przyrumienić. Smaki mają się połączyć, a mięso tylko ściąć. Następnie dodaję pokrojonego bakłażana i smażę kilka minut, aż zacznie się robić przezroczysty. Wtedy dodaję wszystkie wymienione powyżej przyprawy – dodatki i cały czas dokładnie mieszam. Bakłażana trzeba w międzyczasie spróbować czy jest już dobry. Nie można go rozgotować. W razie potrzeby można dodać odrobinę wody aby jeszcze chwilę pogotować. Gotowe danie można posypać pokrojonym szczypiorem. Pyszne!

Smacznego!

Pikantny bakłażan z mięsem (Rou Mo Qie Zi)

9 Comments Add yours

  1. Krzych says:

    Fajne połączenie, nawet jeżeli kopiujesz starożytną chińską kuchnię 😉
    Smak pod smażenie z czosnku, imbiru i szalotki jest super.
    Kupiłem kiedyś gotowe, w słoiku, wymieszany zmiażdżony imbir i czosnek. Może to wygodne dla hinduskiej matki, która gotuje dla dwanaściorga, ale w smaku nie może się równać ze świeżym.
    Jedliśmy po prostu częściej curry, żeby zużyć 😀
    O co chodzi z tym moczeniem bakłażana?
    O to samo, co z soleniem? Goryczkę ma wyciągnąć? Robułem tak do czasu, aż ktoś mi powiedział, że dzisiejsze bakłażany nie mają goryczki 🙂

    Like

    1. Nie wiedziałem, że to starożytny przepis. W Szanghaju można go zamówić w niemal każdej restauracji.

      Like

      1. Krzych says:

        Nie wątpię 🙂
        Starożytny w sensie, że Chińczycy jedzą to od dawna, a nie że jedli dawno temu 😉
        Postaram się byc bardziej czytelny na przyszlość

        Liked by 1 person

  2. Krzych says:

    A swoją drogą świetny pomysł na żonę piszącą po polsku, a męża po angielsku, o jedzonku. Bardzo mi się podoba!

    Liked by 1 person

    1. Zapuściłem się trochę ostatnio, ale obiecuję poprawę :).

      Liked by 1 person

  3. Tatiana says:

    dzisiaj będzie robione:D bakłażan chyba czekał na taką okazję

    Like

    1. jemto says:

      Ciekawe czy dobry wyszedł:)

      Like

      1. Tatiana says:

        Dobry wyszedł – bo dopiero dzisiaj:) trochę kombinowałam i nie wiem czy wyszło tak jak w przepisie – dodałam paprykę, nie miałam wszystkich wymienionych sosów, więc kombinowałam z tych co mam oraz zrobiłam do dania ryż – wyszedł świetny obiad:)

        Like

      2. jemto says:

        Też jem z ryżem. Nakładam trochę ryżu w miseczkę i na to trochę bakłażana. Polecam Ci kupić na przyszłość ten sos/pastę chili bean. Można ją znaleźć w sklepach z azjatycką żywnością. Używa się go wielu dań, a daje super, niepowtarzalny smak.

        Like

Leave a Reply

